بهبود کیفیت خواب : از دیدگاه گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر لهرابی مرکز مشاوره تحصیلی تخصصی مسیر موفقیت شهرکرد

ورزش منظم

ورزش منظم می‌تواند خواب شما را بهبود بخشد. با ورزش‌ کردن، هورمون اندورفین یا هورمون‌‌های «حس خوب» آزا‌د می‌شوند و به کاهش استرس، بهبود خلق و خو و غلبه بر اضطراب و نیز غلبه بر افسردگی کمک می‌کنند. این کار فقط با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش در روز امکان‌پذیر می‌شود.

قرارگیری بیشتر در معرض روشنیِ روز

هر چه بیشتر در معرض روشنی طبیعی روز قرار بگیرید، بدن شما بیشتر هورمون ملاتونین را تولید می‌کند. هر روز، حداقل دو تا سه ساعت، در معرض روشنی روز باشید تا شب بهتر بخوابید.

اجتناب از خوردن غذای سنگین قبل از خواب

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که پس از خوردن شامی سنگین، داشتن خواب خوب سخت می‌شود، چون معده در حال هضم غذا است. غذاهای پرادویه و اسیدی به طور خاص، می‌توانند سبب سوزش معده شوند و این وضعیت، خوابیدن را سخت‌تر می‌کند.

اجتناب از مصرف کافئین در شب

اگر قبل از خواب، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف کنید، الگوی خواب‌تان به واسطه‌‌ی این مواد دچار اختلال می‌شود؛ چراکه کافئین تا ۱۲ ساعت در بدن شما می‌ماند. به همین دلیل بهتر است مصرف کافئین را به صبح محدود کنید.

کاهش استرس قبل از خواب

احساس آرامش قبل از خواب بسیار اهمیت دارد، بنابراین در صورت امکان، قبل از خواب هرگونه منبع استرس‌تان را یادداشت کنید. اگر فهرست انجام کار دارید، کارهایی که آن روز انجام داده‌اید، در فهرست علامت بزنید و کارهایی که باید روز بعد انجام دهید، بنویسید. با این کار، استرس از شما دور می‌شود و دیگر به‌جای خوابیدن، نگران فراموش کردن کارهای مهم نخواهید بود.

ایجاد الگوی خواب منظم

شما می‌توانید با تنظیم ساعت خواب و بیداری، شانس تجربه خواب خوب در شب را افزایش دهید. داشتن ثبات در ایجاد این الگو مهم است، پس الگوی خواب خود را در شب‌های آخر هفته به هم نزنید و وسوسه نشوید که تا دیروقت بیدار بمانید و صبح دیر از خواب بیدار شوید.

داشتن روال منظم و روزمره برای خواب

با پیروی از یک روال خواب همیشگی، به یک قالب ذهنی درست دست یابید. برای مثال، کتاب بخوانید، یک استکان دمنوش گیاهی بنوشید یا به حمام بروید. مدیتیشن و تکنیک‌های آرامش‌بخش دیگر نیز می‌توانند زمینه‌ساز خوابی راحت باشند.

آماده کردن محیط مناسب

از اتاق‌خواب‌تان به‌عنوان محیطی برای کار یا تماشای تلویزیون استفاده نکنید. اگر از رختخواب‌تان منحصرا برای خواب استفاده کنید، ذهن و بدن شما تشخیص خواهد داد که قرار گرفتن در تختخواب به معنای این است که وقت خواب شده است.

چرت زدن

چرت‌های کوتاه انرژی شما را تقویت می‌کند و به بهبود عملکرد شما در طول روز کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که چرت‌های بعدازظهر به افزایش بهره وری افراد در محیط کار کمک می‌کند.


گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد 

جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد  با شماره ی 09029012570   یا  09132812570    یا 03832229075  تماس بگیرید.

 

#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی

#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی

#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران

#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم

dr-lohrabi.ir