نکاتی پیرامون برنامهريزي براي پيشرفت درسی : از دیدگاه گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر لهرابی – مرکز مشاوره تحصیلی تخصصی مسیر موفقیت شهرکرد
مطالعه مفيد روزانه چقدر بايد باشد؟ آيا قانون كلي براي اين امر وجود دارد؟ چگونه ميتوان برنامهاي براي افزايش ساعات مطالعه طرحريزي و اجرا كرد؟ ملاكهاي پيشرفت چگونه بايد تعيين شود؟ چگونه بايد روند پيشرفت را كنترل كنيد؟ مطالعهي اين مقاله به شما كمك خواهدكرد تا به سؤالات فوق پاسخ دهيد.
برنامهاي براي افزايش ساعات
اگر ميخواهيد ساعات مطالعهي خود را افزايش دهيد، نكتهي بسيار بسيار مهم اين است كه عجله نكنيد. يك اصل روانشناسي ميگويد: هر رفتار در طول زمان به وجود ميآيد و تغيير رفتار نيز به زمان نياز دارد. عجله و دستپاچگي در افزايش زمانهاي مطالعه به نتيجهاي غير از آشفتگي و اضطراب نخواهد انجاميد. آيا اين خوب است كه به زور هم كه شده 14 ساعت درس بخوانيد ولي چيز زيادي ياد نگيريد يا اين كه 5 ساعت درس بخوانيد ولي واقعا مطالب را درك كنيد. پس اقدام براي افزايش ساعات مطالعه بايد به صورت گام به گام صورت گيرد.
مطمئن باشيد با يك برنامهي حساب شده و منظم ميتوانيد علاوه بر افزايش تدريجي ساعات درس خواندن، از زمانهاي
موجود هم استفادهي خوبي بكنيد.
كليد: به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.
تعيين خط پايه
براي تغيير رفتار و افزايش ساعات مطالعه از كجا بايد شروع كنيد؟ اولين گام، تعيين وضع فعلي رفتار است كه اصطلاحا به آن خط پايه گفته ميشود. يعني شما بدون هيچ گونه تلاش براي افزايش اين ساعات، ابتدا بايد سعي كنيد تشخيص دهيد كه درحال حاضر و به صورت واقعي چند ساعت توان مطالعهي مفيد داريد. اين كار خيلي آسان است و ميتواند توسط شما يا يكي از اطرافيان انجام گيرد. براي يك هفته يا ده روز نموداري رسم كنيد كه بردارعمودي آن نشاندهندهي دقايق و ساعات و بردار افقي آن نشان دهندهي روزها باشد. هر روز ميزان ساعات مطالعه را كنترل و بر روي نمودار منتقل كنيد. در پايان روز آخر، ميانگين ساعات ر امحاسبه نماييد. اين خط پايهي شما است كه ميتواند 4 يا 5 ساعت و يا بيشتر باشد
و در واقع مبناي اقدام براي تغيير برنامه و افزايش ساعات مطالعه محسوب ميشود. حال ميتوانيد تصميم بگيريد بر اساس تواناييهاي فردي خود و با يك روند منطقي و مشخص در ماه اول 60 يا 90 دقيقه و در ماههاي بعدي به همين ترتيب ساعات بيشتري را به برنامهي خود اضافه نماييد.
كليد: مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.
ترسيم نمودارپيشرفت
اگر بتوانيد وضع فعلي رفتار خود را مشخص سازيد، كار بزرگي انجام دادهايد، چرا كه اين نقطهي آغاز حركت است. مهم نيست كه اين زمان كم باشد، مهم اين است كه شما براي افزايش تدريجي و برنامهريزي شدهي آن عزمي مصمم و ارادهاي محكم داشتهباشيد. براي كنترل روند پيشرفت ميتوانيد نمودار رسم شده براي تغيير خط پايه را ادامه دهيد. يعني بر روي نمودار ادامهي روزها را مشخص كرده و ميزان ساعات مطالعه را علامت بزنيد. ترسيم اين نمودار چند كمك ميكند. اول آن كه كنترل روند پيشرفت را ازحالت ذهني خارج ميسازد و اين مسألهي بسيار مهمي است. يكي از مشكلات اساسي دانشآموزان براي برنامهريزي همين است كه برنامه را به صورت ذهني طراحي ميكنند و وقتي از آنان خواسته ميشود كه برنامهها را بر روي كاغذ بياورند، زياد روي خوش نشان نميدهند، انگار كه بايد كار سختي انجام دهند.
دوم آن كه ترسيم نمودار، روند پيشرفت را به صورت عيني و قابل دسترسي درميآورد. شما ميتوانيد هر موقع كه لازم بود با مراجعه به نمودار، وضعيت خود را ارزيابي كنيد.
سوم آن كه روند پيشرفت را منظم ميسازد و اين خود ميتواند باعث تقويت روحيه و ايجاد انگيزهي بيشتر شود.
كلید: ا رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را از حالت ذهني به صورت عيني در آوريد.
تعيين ملاكهاي پيشرفت
اين هم موضوعي بسيار مهم است و بيشتر دانشآموزان در مورد آن مشكل دارند. دانشآموزان شايد به دليل كمي فرصت و عجله، معمولا ملاكهاي پيشرفت را خيلي ايدهآلي و دست بالا تعيين ميكنند. مثلا كسي كه تا به حال به زور 3 ساعت درس ميخواندهاست، يك باره تصميم ميگيرد 10 ساعت درس بخواند، يا كسي كه حد اقل ۹ ساعت ميخوابيدهاست، مقدار خواب خود را به 6 ساعت كاهش ميدهد. اين تغييرات ناگهاني و ملاكهاي دست نيافتني نه تنها قابل اجرا نيستند، بلكه موجبات دلسردي را نيز فراهم ميسازند.
ضربالمثل قديمي را شنيدهايد كه: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» تصميم به تغييرات بزرگ اگر چه ميتواند گاهي يك استثنا باشد ولي براي همه امكانپذير نيست. بنا بر اين بايد ملاكهاي پيشرفت با روندي معقول و منطقي تعيين شوند. اگر خط پايهي شما نشان ميدهد كه در وضع فعلي 4 ساعت امكان مطالعه داريد، بهتر است در يكي دو هفتهي اول تصميم بگيريد كه فقط نيم ساعت به اين مقدار اضافه كنيد. در صورت موفقيت براي هفتههاي بعد باز هم نيم ساعت ديگر و به همين ترتيب درهفتهها و ماههاي بعد نيم ساعت و يك ساعت افزايش دهيد تا به حد مطلوب و مورد نظر برسيد.
كليد: براي ادامهي روند پيشرفت خود ملاكهاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.
خود كنترلي رفتار
براي جديتر شدن كنترل روند پيشرفت ميتوانيد برنامههاي تقويتي و جريمهاي تعيين كنيد. ببينيد از چه چيزهايي خوشتان ميآيد و از چه چيزهايي بدتان ميآيد. 5 مورد خوشآيند و 5 مورد ناخوشآيند را كه واقعا برايتان مهم است و بر روي شما تأثير دارند، تعيين نماييد. براساس اين نظام كنترلي ميتوانيد براي پيشرفت برنامه به خود جایزه بدهيد. در صورتي هم كه طبق ملاك، از پيشرفت خود رضايت نداريد، خودتان را جريمه كنيد. دقت نماييد كه موارد تقويت وجريمه روشن و واضح و قابل اجرا باشند.
كليد: براي كنترل رفتارهايتان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.
استفاده از نيروي كمكي
گاه به دلايل متعددي از جمله كافي نبودن انگيزه، عدم توانايي غلبه برعادتهاي نامطلوب و شرايط خاص محيطي، براي خودتان امكان اعمال كنترل فراهم نيست. در اين صورت بايد بپذيريد كه براي جلوگيري از اتلاف وقت و از دست رفتن فرصتها، كسي شما را در اين امر همراهي كند، حتي اگر اين همراهي كوتاه مدت و موقت باشد. اين فرد ميتواند پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگتر و يا كسي باشد كه با شما ارتباط نزديكي دارد.
بعضي از دانشآموزان به خاطر نوع ارتباطات خانوادگي در برابر دريافت اين نوع كمك مقاومت به خرج ميدهند و آن را نميپذيرند. در صورتي كه به نظر ميرسد اگر كسي متوجه حساسيت موقعيت باشد، بايد داوطلبانه البته در صورت فراهم بودن ساير شرايط لازم خواستار استفاده از اين كمك باشد.
كليد: گر به هر دليلي آن طور كه دلتان ميخواهد نميتوانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قرار دهيد.
خلاصه:
به جاي مقايسهي مقدار ساعات مطالعهي خود با ديگران، از زمانهاي مطالعه به طور مطلوب استفاده كنيد.
به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.
مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.
با رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را ازحالت ذهني به صورت عيني در آوريد.
براي ادامهي روند پيشرفت خود ملاكهاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.
براي كنترل رفتارهايتان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.
اگربه هر دليلي آن طور كه دلتان ميخواهد نميتوانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قراردهيد.
گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد
جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد و یا گرفتن نوبت مشاوره با شماره ی 09029012570 یا 09132812570 یا 03832229075 تماس بگیرید.
#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی
#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی
#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران
#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم
dr-lohrabi.ir