نکاتی پیرامون تست زنی و تست آموزشی برای دروس تمرینی یا تحلیلی ، دروس خواندنی و دروس حفظی : از دیدگاه گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر لهرابی مرکز مشاوره تحصیلی تخصصی مسیر موفقیت شهرکرد

 

به طور کل دروس به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

1.دروس تمرینی یا تحلیلی :دروسی هستند که نیاز به تمرین زیاد برای افزایش مهارت حل تمرین دارند و به عبارت دیگر خواندن آن به تنهایی دردی را دوا نمی کند. مثل ریاضیات،فیزیک(تمرین ها)،عربی( قواعد) و غیره
2.دروس خواندنی
: دروسی که با خواندن بیشتر می توان در آنها تسلط بسیار بالایی دست پیدا کرد و معمولاً به حل تمرین زیاد نیاز ندارد . مثل:زیست شناسی ،ادبیات،معارف و...
3.دروس حفظی
:کاملا باید حفظ شود و یک تعداد تست مشخص در واحد ها مرور هر شب زده شود


در دروس تمرینی :خروجی گرفتن و افزایش قدرت پاسخ گویی در این دروس با زیاد خواندن به دست نمی آید ، در چنین دروسی باید تمرین نوشتاری ( حل تمرین ) بیشتری انجام داد و این کار اگر تدریجی باشد نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. مثلاً اگر دانش آموزی روزانه تعداد مشخصی تمرین دریک درس حل کند، به زودی شاهد پیشرفت خود در ان درس خواهد بود . در صورتی که اگر این تمرینات را یک جا قبل از امتحانات حل کند ، چنین رشد قابل توجهی نخواهد داشت
در دروس خواندنی :درمطالعه این دروس باید به روش خواندن لایه ای توجه بسیار شود که مهم ترین اقدام در این روش بازگو کردن (
Recite) مطالب است ، به عبارت دیگر تیتر مطا لب را نگاه کرده و سعی کنید نکات آن پاراگراف را بگویید و سپس بازگشته و نکات جا افتاده را با روش دیگر مطالعه کنید. ( چون اگر روش قبلی مطالعه خود را تکرار کنید ، باز هم آن را یاد نمی گیرید و یا فراموش خواهید کرد. )

به عبارت دیگر برای تسلط روی مباحث خواندنی باید خروجی های شفاهی زیادی از خود بگیریم. در این جا خروجی یعنی پاسخ گویی مطالب با کمک آموخته های ذهنی خود ، علاوه بر این ، باید زمان بندی مرور هم به خوبی رعایت شود.

تست آموزشی و نکات مربوط به آن
دست کم سه نوع فعالیت تستی لازم است تا ما به تبحری برسیم که نتایج آزمون‌ های ما نسبتی مستقیم با توانایی علمی‌ مان داشته باشد.حال ببینیم ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر یک از این مراحل چگونه است.مرحله اول تست‌های آموزشی، مرحله دوم تسلط یا غلط نزدن و مرحله سوم تست‌های سرعت عمل باشد که در این مقاله به تست های آموزشی پرداخته شده است.
مرحله اول؛ تست‌های آموزشی
در ابتدا هم اشاره کردیم که شما برای حضور در هر جلسه امتحان یا آزمون نیاز دارید که نمونه‌ ای از سوالات را ببینید تا بدانید چه مطالبی و به چه شیوه‌ای از شما پرسیده خواهد شد. این کار علاوه بر شناخت نوع آزمون باعث تنظیم شیوه‌های یادگیری و طبقه‌ بندی مباحث از لحاظ اهمیت می‌شود و فرد هدفمندتر هم درس می‌خواند.
اهداف ما در تست‌زنی آموزشی چیست؟
مسلم است که در اولین قدم تکمیل یادگیری‌ها، تمرین و تکرار آنها برای فرد مهم است به‌ ویژه در درس ‌های اختصاصی که تمرین بیشتر در آنها به معنی رشد توان علمی است. در دروس عمومی هم مسلما تست زدن سبب گسترش دایره معلومات و کاربرد مطالب آموخته شده خواهد شد.
حال چگونه و از چه منابعی باید تست آموزشی زد؟
تست آموزشی مشابه همان تکالیفی است که گاهی اساتید به شما می‌دهند. یعنی وقتی مبحثی از درس پایان می‌یابد استاد از همان قسمت تدریس شده تست‌ هایی را تعیین می‌کند که حل شوند. این تست‌ها ممکن است خیلی شبیه به هم یا به اصطلاح تست‌های طبقه‌بندی شده باشند. تست آموزشی قطعا باید همین ویژگی را داشته باشد و از هر مبحث تعداد قابل توجهی تست مشابه، برای درک مطلب و یادگیری تمام نکات آن حل شود. مسلما هر منبع تستی که بتواند تست‌های مشابه هر فصل را کنار هم بچیند در این مرحله به کار ما می‌آید و این نوع کتاب‌ها در بازار کم نیست اما چگونگی استفاده از این تست‌ها از خود منبع مهمتر است.
در تست‌ زنی آموزشی باید چند نکته مهم را مدنظر قرار داد:
ابتدا درس و مبحث را یاد گرفته و مثال‌ ها و تمرین‌ های کتاب درسی یا جزوه را حل می‌کنیم.
قصد ما سنجش دانش کسب کرده نیست بلکه تکمیل آن است لذا برای تسریع این موضوع حتی گاهی نیاز است که جزوه یا کتاب کنارمان باز باشد و به اصطلاح «جزوه باز» تست بزنیم.
ابتدا سوال را خوانده و کمی فکر میکنیم اگر سوال مربوطه را بلد بودیم که بلافاصله شروع به نوشتن جواب آن میکنیم اگر پاسخ را نمیدانستیم به جزوه یا پاسخنامه مراجعه میکنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتما باید جوابی که از پاسخنامه دیده میشود را یکبار خودمان هم بنویسیم درواقع یکبار پس از دیدن سوال آن را حل کنیم.
زمان و درصد کسب شده اصلا برای ما مهم نیست چرا که هدفمان زدن تست زماندار نبوده بنابراین پس از حل هر تست پاسخ‌نامه را چک می‌کنیم تا اگر مشکلی در جوابمان بوده متوجه شویم و آن نکته را در کنار خلاصه‌هایمان یادداشت می‌کنیم و اگر پاسخمان صحیح بوده سعی می‌کنیم راه‌حلی سریع‌تر و تستی‌تر یاد بگیریم پس تحت هر شرایطی باید پاسخنامه ی تشریحی تمامی سوالات بررسی شود.
این گفته درست است که اگر یک سوال را خودمان حل کنیم بهتر و بیشتر در ذهنمان نقش میبندد اما در اینجا باید به یک موضوع پراهمیت دقت داشته باشیم و آن این است که هدفمان در دوران کنکور این نیست که تمامی تست ها را خودمان حل کنیم زیرا زمان محدود است و تنوع سوالات بسیار لذا هدف ما در دوران کنکور یاد گرفتن و دیدن هرچه بیشتر از الگو های سوالات است نه نقش بستن پاسخ تعداد محدودی از انبوه سوالاتی که امکان طرح آن توسط طراحان وجود دارد یعنی ما هرچه تنوع سوالاتی را که حل میکنیم افزایش دهیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت چرا که از زمان محدود خود بیشترین بهره را برده ایم و به مرور با انجام این روش سرعت خود را نیز بالا برده ایم.
نکته ی مهمی که باید در حل تست های آموزشی به آن توجه کرد ستاره دار کردن تست‌های سخت هر مبحث است،که معیار سختی و آسانی هر تست خود فرد میباشد.


گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد 

جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد و یا گرفتن نوبت مشاوره با شماره ی 09029012570   یا  09132812570    یا 03832229075  تماس بگیرید.

 

#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی

#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی

#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران

#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم

dr-lohrabi.ir