اصل تقدم و تاخردر مطالعه : از دیدگاه گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر لهرابی مرکز مشاوره تحصیلی تخصصی مسیر موفقیت شهرکرد

یکی از اصول حاکم بر حافظه اصل تقدم و تأخر است به این معنا که مطالبی که در ابتدا و انتهای مطالعه می خوانیم بهتر در حافظه باقی می مانند و اکثراً مطالب میانی به فراموشی می ‌روند پس هر چقدر فاصله بین ابتدا و انتهای مطالعه را کم کنیم از فراموشی مطالب جلوگیری کرده ایم.

بسیاری از معلمان بزرگوار دیدن تکالیف و حضور و غیاب را در ابتدای زنگ کلاسی انجام می دهند و انتهای کلاس را صرف استراحت دانش آموز می کنند و بین این دو بازه زمانی درس می دهند و حتی وقت زیادی را صرف تدریس میکنند ولی از نظر روانشناسان یادگیری این عمل نادرست می باشد .دو مفهوم به نام های " اثر تقدم " و اثر" تاخر " وجود دارد که این اشتباه را توجیه می کند.به شرح زیر است اثر تقدم و تاخر به این موضوع اشاره دارند که مطالبی که در ابتدا و انتهای زنگ کلاسی آموزش داده می شود بیشتر در ذهن دانش آموز می ماند .بنابراین معلمان باید این نکته را مدنظر قرار دهند و در آموزش، مطالبی که مهم تر است در ابتدای آموزش تاکید کنند و توجه دانش آموز را به سمت نکته های مهم جلب کنند و در انتهای آموزش مطالب مهم تر را تکرار و جمع بندی کنند.

حتی دریک سخنرانی در جمع والدین دانش آموزان این نکته اهمیت دارد.

 

 

رویکردهای حافظه

حافظه با فرآیندهایی ارتباط دارد که رویدادها، افراد، و اطلاعات را ضبط می کنند و بعداً امکان دستیابی به آن ها را فراهم می سازند، و فراگیری (یا رمزگردانی)، اندوزش و بازیابی اطلاعات را شامل می شود. هر یک از این سه جنبه ی اساسی حافظه، بیش از یک قرن است که بررسی و مطالعه می شود و ما می توانیم دو رویکرد کلی را در این جا متمایز کنیم. در اواخر قرن نوزدهم، هرمن ابینگهوس مطالعه ی حافظه را به صورت یک کارکرد شناختی ساده، آغاز کرد. او معتقد بود که این عملکرد ساده از معانی مواد، انتظارات شخصی یا ویژگی های فرد متأثر نمی شوند. به همین منظور، ابینگهوس لیستی از هجاهای بی معنا را که زنجیره ای از حروف قابل تلفظ بودند، مورد استفاده قرار داد؛ به ویژه هجاهای سه حرفی بی صدا - صدادار - بی صدا، مثل MAB و LOD. نظر ایشان این بود که نه این مواد بی معنا همدیگر را تداعی می کنند و نه آن چیزی که قبلاً شخص می دانسته موجب تداعی این مواد می شود. رویکرد ابینگهوس برای چند دهه تحقیقات را تحت تأثیر قرار داده و برخی از ویژگی های اساسی حافظه را آشکار کرد. یکی از این ویژگی های اساسی «پدیده موقعیت زنجیره ای» است. هرگاه فهرستی از مواد برای یادگیری ارائه شود، احتمال این که ما واحدهای اول (اثر تقدم) و آخر فهرست (اثر تأخر) را یادآوری کنیم، بیشتر از واحدهایی است که در میان فهرست قرار دارد.
رویکرد کلی دیگر، حافظه را فقط یک فرآیند ضبط کننده منفعل نمی داند، بلکه آن را فرآیندی فعال و سازمان دهنده به شمار می آورد. این رویکرد را معمولاً برگرفته از تلاش های فردریک بارتلت در دهه 1930 می دانند. بارتلت از نمونه هایی که از نظر معنایی غنی بود، مثلاً داستان بهره می جُست. او به این منظور داستان هایی را به افراد ارائه می داد. وقتی افراد این داستان ها را بازگو می کردند، ویژگی مواد حذف شده و خطاهایی را که مرتکب می شدند، بررسی می کرد. به نظر بارتلت، حافظه ی فعال از ویژگی کوشش برای معنادهی
برخوردار است. دیدگاه ابینگهوس نیز اطلاعات چندانی درباره عملکرد حافظه واقعی در زندگی روزمره به دست نمی دهد. در نیمه ی دوم قرن بیستم، حافظه به تدریج در یک چهارچوب شناختی فراگیرتر، یعنی پردازش اطلاعات قرار گرفت که جنبه هایی از دو دیدگاه پیشین را در بر داشت. در این دیدگاه فرآیند شناخت به عملیات که رایانه (یعنی دریافت، پردازش و ذخیره سازی و برون دهی اطلاعات) تشبیه شد که در عین حال، به شناخت های پیشین و دیگر درون دادهای حسی این امکان را می دهد تا به شیوه های گوناگون بر محتویات حافظه تأثیر بگذارند.
اندیشه ی مراحل مختلف حافظه و انجام کارهای آن به صورت مرحله ای، دست کم به ویلیام جیمز در قرن نوزدهم باز می گردد. جیمز معتقد بود که حافظه دو قسم است: حافظه ی اولیه که خاطرات زودگذر را ذخیره می کند، و حافظه ی ثانویه که اطلاعات را برای مدت طولانی ذخیره می کند. اتکینسون و شیفرین این نظریه را به صورت گسترده و مشروح به نام مدل، هنجاری در دهه ی 1960 طرح کردند. طبق این نظریه اطلاعات برای مدت کوتاهی در یک ثبت کننده حسی مناسب، به صورت خام ذخیره می شوند. بررسی ثبت کننده حسی دیداری ، در افرادی که می بایست از مجموعه محرک های ارائه گزارش مختصر بدهند، نشان داد اطلاعات قابل دسترسی از این ثبت کننده حسی بلافاصله پس از ارائه محرک، بیشتر از اطلاعاتی است که چند ثانیه بعد به دست می آید.


گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد 

جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد و یا گرفتن نوبت مشاوره با شماره ی 09029012570   یا  09132812570    یا 03832229075  تماس بگیرید.

 

#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی

#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی

#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران

#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم

dr-lohrabi.ir