علاقه و بی علاقگی به دروس : از دیدگاه گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر لهرابی مرکز مشاوره تحصیلی تخصصی مسیر موفقیت شهرکرد

 یکی از مشکلاتی که داوطلبان با آن مواجه هستند عدم علاقه به یک یا چند درس است. در این صورت داوطلبان به دو دسته تقسیم میشوند :

1- داوطلبانی که با وجود بی علاقگی به درس آن را مانند درس های دیگر میخوانند
2- داوطلبانی که به طور کامل دروس را کنار میگذارند و توجیه آن ها این جمله است "از این درس بدم می آید."

در این مقاله دسته دوم را بررسی می نماییم.

علت این بی علاقگی می تواند حضور معلم های سخت گیر، بد فهمیدن مباحث، گرفتن نتایج ضعیف و....باشد. باید این علت ها را شناسایی کرد و درصدد رفع آن ها برآمد زیرا رسیدن به هدف و رشته مورد علاقه وابسته به مطالعه تمامی دروس است.
باید لزوم مطالعه تمامی دروس را برای کسب موفقیت برای خود درونی کنید. توجه داشتن به این مسئله که تا الان چندین سال را برای رسیدن به هدفتان درس خوانده اید به همین دلیل یک یا دو درس نباید مانع رسیدن شما به هدفتان شود، بسیار مهم است. فرض کنید شما می خواهید از روی یک پل چوبی در بالای یک رودخانه عبور کنید. هنگامی که تمامی چوب های این پل سالم باشند، با اطمینان خاطر رد می شوید یا وقتی یک پل نیمه کاره و غیر مطمئن وجود دارد؟
قطعا پاسخ شما پل اول است. دروسی که باید مطالعه کنید، چوب های سازنده این پل هستند بنابراین کنار هم قرار گرفتن تمام این دروس شما را به هدفتان خواهد رساند. دقت داشته باشید که درصدهای همه دروس برای شما و هدفتان لازم است. پس همواره به هدفتان فکر کنید.
همچنین داوطلبان به علت اینکه درس را متوجه نشده اند یا درس برای آن ها سخت بوده است ممکن است به آن درس بی علاقه شوند و همواره بگویند این درس برایم سخت است و نمیتوانم بخوانم.
یکی از راه حل های شروع مطالعه دروس این است که آن ها را ساده نشان دهیم و از غولی که برای خود ساخته ایم فاصله بگیریم. یعنی یک خلاصه کلی و ساده از فصلی که میخواهیم بخوانیم به خودمان بدهیم و بگویید به راحتی میتوان از پس آن برآمد و هدف من خیلی برایم مهم است، به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کرده‏اید به بهره‏ ورى شما از آنچه مى‏خوانید بسیار مى‏افزاید.
میتوانید درسی را که دوست ندارید بین دو درسی که به آن ها علاقمند هستید قرار داده و برای خود پاداش تعیین کنید برای مثال اگر در این واحد این درس را مطالعه نمایم، حق دارم درس مورد علاقه خودم را بخوانم.
بهتر است مطالعه این دروس را به زمان هایی که سرحال تر هستید، اختصاص دهید.
مورد بعدی استفاده از ابزارهای آموزشی مانند منابع کمک آموزشی متناسب با سطح خود، کلاس، معلم خصوصی و.... می باشد. هنگامی که تست های یک منبع تست زنی برای شما خیلی دشوار باشد یعنی این منبع از سطح شما بالاتر است. بنابراین ناتوانی در حل تست ها سبب احساس ضعف و بی علاقگی به درس می شود و برعکس این حالت، ساده بودن خیلی زیاد منابع تست زنی، یعنی پایین تر از سطح علمی شما، سبب میشود هیچ تستی شما را به چالش نکشیده و در این صورت خسته شده و درس را رها کنید.
در مواردی که شما درسی را به درستی متوجه نمی شوید یا مطالعه و فهم مبحث مورد نظر برای شما دشوار یا بسیار زمانبر باشد، معلم خصوصی می تواند بهترین گزینه باشد، زیرا می تواند با یک بیان دیگر مباحث را توضیح داده و سرعت فهم مطالب را بالا ببرد و در نتیجه شما به دلیل خوب متوجه شدن مطالب و گرفتن نتیجه از آن به درس مورد نظرتان علاقمند خواهید شد.
کسب نتایج ضعیف در آزمون علی رغم مطالعه درس سبب دل زدگی از درس می شود، باید توجه داشت قرار نیست در آزمون های آزمایشی همواره در اوج بود بلکه این آزمون ها راهی برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف می باشد. بنابراین باید با تحلیل دقیق آزمون های آزمایشی، مشکلات علمی یا مهارتی درس مورد نظر را پیدا کرده و در صدد رفع این نقاط بربیایید، نه اینکه از آن مباحث فاصله بگیرید...
از تلقين اين عقیده كه من حس خواندن این درس را ندارم، يا من از این درس بدم می آید اجتناب كنيد بلكه به خود تلقين كنيد كه همانطور كه توانستم تا اين مرحله برسم مي توانم با موفقيت به تحصيلاتم ادامه دهم و فرد موفقي باشم.
ليستي از توانمندي ها و موفقیت های خود(حتی موفقیت های کوچک) تهيه كرده و هروز آن ها را به خود یادآوری کنید.
به جای فکر کردن، عمل کنید. از همین الآن. هر چه بیشتر فکر کنید بیشتز ار هدف فاصله می گیرید.
شروع کنید، حتی اگر در ابتدا خیلی سخت باشد مهم این است که عدم علاقه از یک درس نباید مانع رسیدن شما به هدفتان شود. اجازه دهید مدتی بگذرد و آنگاه پیشرفت چشم‌گیر خود را مشاهده خواهید کرد.


گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد 

جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد و یا گرفتن نوبت مشاوره با شماره ی 09029012570   یا  09132812570    یا 03832229075  تماس بگیرید.

 

#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی

#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی

#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران

#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم

dr-lohrabi.ir