چگونگی برخورد با درسی که زودتر از زمان مقرر به پایان رسیده است : از دیدگاه گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر لهرابی مرکز مشاوره تحصیلی تخصصی مسیر موفقیت شهرکرد

منظور از پایان یک درس پیش از موعد مقرر چیست؟
مثلا بعضی از داوطلبان خودشان موفق به خواندن و یادگیری مطالبی میشوند که هنوز در آموزشگاه یا مدرسه به آنها تدریس نشده یا به وسیله ی اموزش خصوصی بعضی از دروس را پیش از تدریس معلم در مدرسه اموزش می بینند. منظور از یادگیری مطلب صرفا اموزش آن توسط معلم نیست بلکه دانش اموز باید همراه با اموزش معلم خود به حل تست های اموزشی بپردازد و از مطالب یادگرفته شده خلاصه برداری کند تا بتواند در بازه های مرور و دواران جمع بندی از آن ها استفاده نماید .
اگر شما تقریبا تمامی مباحث یک کتاب را با کیفیت عالی خوانده باشید، بهتر است از داوطلبانی که تمامی مباحث آن کتاب را با کیفیت متوسط خوانده اند . در این زمان بهترین کار مرور است. اگر موقع درس خواندن و تست زدن، با علامت گذاری جلو می رفتید و مشخص می کردید که کجاها ضعفتان بیشتر است و کدام تست ها را اشتباه می دید، کارتان ساده می شود . برای " مرور" می توانید از مرور همان تست های علامت دار استفاده کنید . البته اهمیت تست زنی در دروس اختصاصی بیشتر از دروس عمومی است . دروس خواندنی (و به ویژه دو درس ادبیات و معارف) را می توانید با خلاصه نویسی، الگوهای یاداوری و یا حاشیه نویسی هایی که در کتاب و جزوه تان ایجاد کرده اید، دوره کنید .البته اگر بازه های مرور(یه روز،یک هفته، یک ماه، سه ماه و شش ماه) را با توجه به زمان پایان خلاصه نویسی رعایت کرده باشید عملکرد موفقیت امیزتری خواهید داشت.
دوره به معنای واقعی کلمه
هنگام مرور
یا به اصطلاح دوره- دو نکته حائز اهمیت است، اول این که از درس ها و مباحثی شروع به دوره کنید که ضعف بیشتری در آن ها دارید و دوم این که اولویت با مرور درس ها و مباحثی که مدت بیشتری از مطالعه شان گذشته است. اما باید به این نکته هم توجه کرد که اگر بخواهید در مرور هم از همان روش های مرسوم مطالعه استفاده کنید، برای یک مرور جامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید و فراموش نکنید که ما درس را زودتر تمام کرده ایم تا بتوانیم مرور بیشتری انجام دهیم تا تسلطمان افزایش یابد .
مرور به معنای تکرار مطالعه نیست . در انتهای مرور مطالب هر درس، باید بتوانید مطالب درسی را خلاصه تر و منظم تر(دلیل رسم الگوهای یاداوری) به ذهن بسپارید ، یعنی قرار نیست که در مرور هم روی تمام جزئیات بی اهمیت و یا مطالبی که از پیش آموخته اید، تاکید کنید بلکه باید تلاش کنید با درک مفاهیم اصلی بین آموخته هایتان ارتباط برقرار کنید. با این حساب، هدف از مرور عبارت است از جمع بندی مطالب، ایجاد پل های ارتباطی بین مباحث مختلف ، سازماندهی و فراگیری مفهومی مطالب درسی وجلوگیری از فراموشی مطالب .
نحوه صحیح مرور مطالب مختلف
همه درس ها را نمی شود
و نباید یک جور خواند و دقیقاً یه همین ترتیب، همه درس ها را نمی شود و نباید یک جور مرور کرد . در مرور درس هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسی است .برای مرور این دروس، بهتر است مفاهیم اساسی و حتی نکته های ریز را در قالب حل و تمرین تست های جامع درک کنید(تست های اموزشی) اگر تسلط کافی بر مطالب دارید (این تسلط کافی در اثر حل کردن تعداد زیادی تست اموزشی و دیدن الگوهای مختلف سوال صورت میگیرد) باید تست های زماندار را شروع کنید تا بتوانید از اطلاعات خود در شرایط ازمون استفاده کنید و توانایی های مهارتی خود را افزایش دهید .اما در مرور درس هایی مانند معارف، ادبیات و زیست شناسی اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه درسی بیشتر است از حل تمرین یا تست های متعدد. البته در مباحثی از دروس شیمی یا زیست شناسی که با حل مسئله سر و کار دارید(مثلاًمبحث استوکیومتری در درس شیمی یا مبحث ژنتیک در درس زیست شناسی) به تست زنی بیشتری احتیاج دارید. در مرور درس هایی مانند عربی و زبان انگلیسی هم می شود گفت که اهمیت تست زنی با اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه تقریباً هم طراز است .

 

برای داشتن یک برنامه جامع برای مرور، به موارد زیر توجه کنید:
فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی که قرار است مرور کنید، تهیه نمایید .
اولویت های مرورتان را تعیین کنید (با توجه به موارد فوق) .
تخمین بزنید که مرور هر کدام از مباحثی که قرار است مطالعه شود، حدوداً به چه مدت زمانی احتیاج دارد و سپس تخمین بزنید که مجموعاً برای یک مرور جامع به چه مدت زمانی احتیاج دارید .
با توجه به توان فردی تان و شرایطی که شخصاً پیش رو دارید، حدس بزنید که حداقل هفته ای چند ساعت می توانید به مطالعه و مرور مباحث درسی اختصاص بدهید .
اگر موفق به تخمین منطقی ای از ساعت مورد نیاز خود نشدید یکی از راهکارهای ذیل و یا تمامی انها را در دستور کار خود قرار دهید :
الف) تعداد منابعی که می خواهید برای هر درس یا هر مبحث درسی مرور کنید، به حداقل برسانید .
ب) زمان بیشتری را به مرور اختصاص بدهید، یعنی تعداد ساعات مطالعه روزانه و هفتگی تان را به حداکثر برسانید(افزایش ساعت مطالعه هفتگی و اختصاص دادن مقدار مشخص و منظمی از آن برای مرور درس به اتمام رسیده).
فهرست تمام مباحث و منابعی را که می خواهید در هر هفته مطالعه کنید، تهیه نمایید و یک برنامه یک هفتگی برای خود بنویسید .
در برنامه ریزی هر روزتان، سعی کنید تعداد دروسی که برای مرور در یک روز کامل انتخاب می کنید، کمتر از 3 درس نباشد و اولین مبحث درسی که می خواهید در یک روز مطالعه کنید، مشکل ترین درس یا مبحث آن روزتان باشد .


گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد 

جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد و یا گرفتن نوبت مشاوره با شماره ی 09029012570   یا  09132812570    یا 03832229075  تماس بگیرید.

 

#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی

#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی

#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران

#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم

dr-lohrabi.ir