روش صحیح برنامه ریزی درسی برای کنکور

روزانه چند ساعت درس بخونم؟

چه جوری برنامه ریزی کنم؟

چه درسهایی رو بیشتر بخونم؟

این ها دغدغه ها و سوالات متداولی اند که اکثر دانش آموزان در برنامه ریزی درسی با آن روبه رو هستند و در واقع بیشتر انرژی و وقتشان را صرف برنامه ریزی برای درس خواندن میکنند که معمولا به خاطر عدم شناخت کافی از خود و یا افراط در ساعات مطالعه و مشکلاتی از این دست در اجرای آن موفق نمیشوند و سراغ یک برنامه ریزی مجدد میروند و گاهی هم از این که نتوانسته اند برنامه خود را اجرا کنند دلسرد شده و نا امیدی به سراغشان می آید.
درس خواندن و تحصیل هم مانند هر کار دیگه به یک برنامه ریزی درسی منظم و دقیق نیاز دارد

برنامه ریزی در واقع استفاده ی بهینه و مفید از زمان و وقت است. به خصوص در مواقعی که وقت کم و کار زیاد داریم. مثلا یک داوطلب کنکور مدت معینی تا روز کنکور وقت دارد و در این مدت باید مقدار معینی مطلب را مطالعه کند. حالا اگر یک برنامه ریزی صحیح و مناسب نداشته باشد موفق هم نخواهد شد. زیرا ممکن است با افراط و زیاده روی در یک مدت خستگی سراغش بیاد و از ادامه باز بماند و یا با کم کاری با نزدیک شدن به روز کنکور نا امید شود و دست از درس خواندن بکشد.

 

برنامه ریزی درسی در تحصیل و درس خواندن چه فایده هایی دارد؟

اهدافتان مشخص میشود
وقتی شما تصمیم میگیرید یک برنامه ریزی تحصیلی برای خودتان تهیه کنید و با برنامه درس بخوانید شناخت خوبی از هدفهای کوتاه مدت و بلند مدت خودتان بدست می آورید و می تواند آنها را دسته بندی کنید.
از اتلاف و هدر رفتن وقت جلوگیری می کند
همه ما می دانیم که وقت و زمان به چه اندازه در درس خواندن اهمیت دارد، برنامه ریزی به ما کمک می کند که از هدررفتن وقتمان جلوگیری کنیم و استفاده ی بهتری از زمانی که دراختیارداریم ببریم. اهمیت این موضوع درایام امتحانات و درس خواندن برای کنکور چند برابر می شود. باید دقت کنیم که هرچه که قدر که زمان را ازدست بدهیم از موفقیت و رسیدن به اهدافمان دور خواهیم شد.
مانع از اتلاف انرژی میشود
اگر ما یک برنامه ریزی اصولی و استاندارد داشته باشیم به ما کمک میکند تا بهترین و بیشترین استفاده را از نیرو و توان ذهنی خودمان ببریم و از تلف شدن انرژی و توان ذهنیمان جلوگیری کنیم. برای مثال جا دادن وقت هایی مناسب برای استراحت در بین مطالعه درس خواندن در بازه های زمانی استاندارد و مناسب بازده مطالعه و یادگیری را چند برابر میکند.
انگیزه و تلاشتان را بیشتر میکند
مسلما وقتی دانش آموزی با برنامه پیش برود بعد از گذشت مدتی شاهد پیشرفت خود خواهد بود و زمانی که می بیند تلاشش موثر و مفیدبوده و همه چیز طبق برنامه پیش میرود میل و انگیزه اش برای درس خواندن بیشتر شده و باعث می شود تلاشش را افزایش دهد.

یک برنامه ریزی درسی صحیح و استاندارد چه اصولی باید داشته باشد؟

تعیین و مشخص کردن هدف:
برای برنامه ریزی در هر کاری ابتدا باید هدفهای دقیقی را برای خود مشخص کنید. در برنامه ریزی تحصیلی هم همینطور است یعنی باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را به طور کامل مشخص کنید.
برای مثال هدف کوتاه مدت مدت شما میتواند مطالعه و تست زدن فصل ۱تا ۳ زیست شناسی یا فیزیک باشد و هدف بلند مدتتان کسب رتبه ی خوب در آزمون سراسری و یا قبولی در کنکور کارشناسی ارشد باشد.
زمان بندی کردن اهداف کوتاه و بلند مدت:
باید مشخص کنید که هر یک از اهداف و برنامه کوتاه مدت را در چه زمانی انجام خواهید داد. مثلا جمع بندی چه درسی در چه زمانی به اتمام خواهد رسید.
مطالعه درسها به طور هماهنگ و موازی:
بسیار پیش می آید که دانش آموزان در یک مدت تمرکز خود را روی یک یا دو درس متوجه میکنند و مثلا در مدت یک هفته فقط آنها را مطالعه کرده و درسهای دیگر را کنار میگذارند. این روش نه تنها موجب خستگی ذهنی و بی رقبتی شما میشود بلکه کیفیت مطالعه و بازده یادگیری شما را نیز کاهش میدهد.
اما اگر مطالعه درس ها را به صورت موازی پیش ببرید مثلا دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب و مطالعه کنید تنوع در مطالبی که مطالعه میکنید سبب خواهد شد از خستگی ذهنی جلوگیری شود و در نتیجه اشتیاق و بازده مطالعه را افزایش می دهد.
تناسب دروس در کنار تنوع:
البته این تنوع باید با تناسب همراه باشد و انتخاب شما به گونه ای باشد که درسهایی را که در یک بازه زمانی مطالعه خواهید کرد با هم تناسب داشته و تداخلی در یکدیگر ایجاد نکنند. برای مثال مطالعه درس شیمی، فیزیک و ریاضی در کنار هم و همزمان توصیه نمیشود زیرا به علت سنگینی مطالب و شباهت ساختاری این درسها ممکن است باعث خستگی شما شود و بهتر است ترکیبی مناسب از دروس عمومی و تخصصی انتخاب کنید.
استراحت کافی ـ خواب مناسب:
در مطالعه پیوسته و زمانی که شما تمام وقت مطالعه نمیکنید علاوه بر استراحتی که هر ۴۵ دقیقه یا حداکثر ۷۵ دقیقه یک بار برای خود در نظر میگیرید هر چند ساعت یک بار نیز باید مدت زمان طولانی تری برای یک استراحت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ای منظور کنید و همچنین بایستی استراحتی با مدت زمان بیشتر و تفریحاتی مختصر را که سبب افزایش روحیه و انرژی شما میشود در پایان هفته بگنجانید. خواب مناسب و به موقع هم از عواملی است که روانشناسان آن را از عوامل مهم در یادگیری و مطالعه به شمار می آورند.

 

برنامه ریزی برای کنکور 1400 ( برنامه ریزی کنکور تجربی و ریاضی )

اول از همه بیاید با هم بررسی کنیم که یک برنامه ریزی کنکور 1400 برای اینکه مناسب باشه و بیشترین بازدهی در سال کنکور رو داشته باشه، باید چه ویژگی هایی داشته باشه. به قول خودمونی باید چه شکلی باشه تا به نتیجه برسه.

 

ویژگی های یک برنامه ریزی کنکور 1400 ” برنامه ریزی برای کنکور تجربی و ریاضی “

1- برنامه ریزی هر کی مختص خودشه!

همونطور که می دونید، تو این دنیا هر کسی با بقیه آدم ها متفاوته. هر کسی ویژگی های خاصی داره. استعداد های خاصی داره. نقاط قوت و نقاط ضعف خاصی داره. یکی تو درس زیست قویه. یکی تو شیمی. یکی سرعت مطالعه بالای داره و دقت کم. یکی سرعت مطالعه ی پایینی داره و دقت زیاد. با این کار ندارم که کی بهتره ای کی بدتر. می خوام اینو بگم که ما همه آدمیم. ربات که نیستیم.

پس با هم فرق می کنیم. پس نمیشه که یه برنامه ریزی انجام داد، به طوری همه بتونن ازش استفاده کنن!! پس برنامه ریزی کنکور 1400 برای هر کسی چه میخواد برنامه ریزی برای کنکور تجربی انجام بده، چه ریاضی. چه برنامه ریزی کنکور 1400 . فرقی نمیکنه هر کسی باید جدول برنامه ریزی درسی و جدول برنامه ریزی کنکور 1400 خودش به صورت اختصاصی برای خودش باشه.

2- برنامه ریزی برای کنکور 1400 باید منعطف باشه!

باز هم تاکید می کنم که ما ربات نیستیم که. ما آدمیم. برنامه ریزی برای کنکور 1400 نباید طوری باشه که اگه شما یک ساعت درس نخوندی، کل برنامه ریزی اون روزت به هم بریزه. دیگه حالا تا اخر روز استرس داشته باشی و نتونی درس بخونی. هی پیش خودت بگی: ای داد بیداد. بدبخت شدم، بیچاره شدم. برنامه ریزی ایم به هم خورد و فلان و بیسار. پس حواست باشه که یه برنامه ریزی خوب و مناسب برای کنکور اونم برنامه ریزی مناسب برای کنکور 1400 حتما باید منعطف باشه.

3- برنامه ریزی برای کنکور 1400 باید هدف دار باشه !

آقا یا خانوم محترم! شما قطعا برای خیلی از بخش های زندگیتون هدف دارید. باید برای برنامه ریزی برای کنکور 1400 هم هدف داشته باشید. دلیلش هم خیلی واضحه! نمیشه که هدف شما پزشکی دانشگاه تهران باشه ولی برنامه ریزی تون در حد گیاه شناسی دانشگاه دوقوز آباد باشه! پس فرقی نمیکنه، برای برنامه ریزی برای کنکور تجربی یا ریاضی این مقاله رو میخونید. یا برای برنامه ریزی برای کنکور 1400 حتما حتما باید برای برنامه ریزی تون هدف داشته باشید.

4- برنامه ریزی کنکور 1400 باید قابل انجام باشه!

یه جمله ی خیلی بحال هستش که حال من به شخصه خیلی باهاش خوبه: میگن اروم حرکت کنید ولی همیشه حرکت کنید. به جای اینکه بدویید و زود خسته شید!

5- برنامه ریزی برای کنکور 1400 باید دارای تنوع باشه!

بچه ها عربی هم درسه کنکوره. دینی هم درسه کنکوره. باورتون میشه !! منم اولش خیلی تعجب کردم!! بابا من نمی دونم چرا یه سری از بچه فک می کنن، فقط زیست درس کنکوره یا فقط دیفرانسیل درسه. پس بقیه درسا چین؟؟ خواهش میکنم یه کم، تنوع داشته باشید.

یعنی اینطوری نشه یه روز کامل بشینید زیست بخونید. بخدا اونی که تو کله ی شماست، مغزه . یعنی همون مغزتون ارور میده. دیگه درس خوندن یکنواخت بعد یه تایم یکی دو ساعته بازدهی نداره. پس یکم تنوع به خرج بدید. در یک روز حداقل سه الی چهار درس رو مطالعه کنید!

6- برنامه ریزی برای کنکور 1400 باید دارای قابلیت ارزیابی باشه!

برنامه ریزی نباید یه طرفه باشه. حالا این یعنی چی ؟ یعنی اینکه یه جایی باید بفهمی چقدر پیشرفت کردی؟ یا اصلا بهتر بگم باید متوجه بشی ایا اصلا پیشرفت کردی یا نه؟ نمیشه که همینجوری یه برنامه بزاری جلوت و طبق اون عمل کنی. بدون اینکه بدونی اصلا این برنامه برات جواب داده یا نه! پس حتما داخل یک برنامه قسمت هایی برای ارزیابی خودت داشته باشی.

7- برنامه ریزی کنکور 1400 باید حتما حتما مکتوب باشه!

مگه میشه برای یک سال به صورت ذهنی برنامه ریزی کنی و انجام بدی. مگه میشه برنامه ریزی رو ننوشت رو کاغذ!! مگه میشه برنامه ریزی رو به دیوار اتاق نچسبوند!! ذهن و حافظه ی ما تا یه حدی یاری میکنه! نمیشه همه ی برنامه ریزی رو ذهنی انجام داد! نمیتونی تو ذهنت برنامه ریزی برای کنکور 1400 رو ورق بزنی و بیبینی که به که در آینده باید چه کار هایی رو انجام بدی یا انجام ندی.

پس دختر یا پسر خوبی باش و حتما برنامه تو مکتوب کن!

8- برنامه ریزی برای کنکور 1400 باید زیبا باشه!!

 

ممکنه پیش خودت بگی این اصلا ینی چی؟!! ینی چی برنامه ریزی باید خوشکل باشه! ینی چی برنامه ریزی باید جذاب باشه! خیلی واضحه!! تو باید یک سال با یک برنامه ریزی بری جلو. باید برنامه بازدهی خودش رو همیشه داشته باشه.

تو باید همیشه و همیشه و مدام تو یک سال به برنامه ی سال کنکورت نگاه کنی و خسته نشی . حالا مگه میشه یه برنامه ی زشت بتونه همیشه بای تو جذاب باشه. به جرئت میتونم بگم یکی از مهم ترین ویژگی های برنامه ریزی همینه.

حالا که متوجه شدید، یک برنامه ریزی کنکور 1400 که بخواد، خوب باشه. حالا فرقی نمیکنه که برنامه ریزی برای کنکور تجربی باشه یا کنکور ریاضی. یا می خوای اسمشو جدول برنامه ریزی کنکور یا جدول برنامه ریزی درسی بزاری، باید چه ویژگی های داشته باشه.حالا باید بریم سراغ اینکه چهجوری باید برنامه ریزی کنی؟ ینی از کجا شروع کنی و چه شکلی برای خودت برنامه ریزی کنی.

چطور برنامه ریزی کنکور 1400 را انجام بدهیم؟

گام اول: مشخص کردن تایم های خالی برای برنامه ریزی

قبل از هر کاری باید به یک سری از سوال ها رو به خودت پاسخ بدی:

1- تا قبل از امروز روزی چند ساعت درس می خوندی و میزان ساعت مطالعت چقدر بوده؟

2- چند ساعت می خوابی؟

3- چقدر زمانتو برای اینستاگرام و تلگرام و تلویزیون و کلا اوقات فراغتت میزاری؟

4- و کلا باید بدونی چه میزان وقت آزاد داری که بتونی به درس اختصاص بدی؟

اگه جواب سوال های بالا یا سوال هایی مشابه سوال های بالا رو میدونی که گام اول رو برداشتی و غمت نباشه ولی اگه جواب این سوال ها رو نمی دونی باید یه کارایی رو انجام بدی! حالا اون کار ها چیا هستن ؟؟یه سه چهار روزی باید یادداشت کنی. حالا چیا رو باید یادداشت کنی!؟

کار هایی رو که در طول یک رو انجام میدی، یادداشت کن! مثلا:

2 ساعت زیست خوندم، 1 ساعت تلویزیون دیدم ، نیم ساعت رفتم تلگرام ،

حالا بعد سه چهار روز دستت میاد که در طول روز چه کار هایی انجام میدی و با توجه به اونا میتونی متوجه بشی که چقدر زمان خالی در طول روز داری.

گام دوم : نگاه به بودجه بندی کنکور یا همان میزان اهمیت دروس از نگاه طراحان سوالات کنکور

یکی از مهم ترین بخش های در برنامه ریزی کنکور سراسری توجه به میزان اهمیت مباحث یا فصل های مختلف در کنکور های سال های قبل است. بزارید با یک مثال این موضوع رو بهتر براتون توضیح بدم. مثلا در درس شیمی کنکور تجربی فصل استوکیمتری : از این فصل در کنکور سراسری سال های قبل 4 الی 5 سوال اومده. میشه این موضوع رو متوجه شد که این فصل از اهمیت بالایی برخورداره و باید زمان ویژه تری بهش اختصاص داد. حالا فکر کن تو به صورت دقیق می دونستی از هر فصل یک درس در کنکور سراسری سال های قبل چند سوال اومده . اون وقت می تونستی به مباحثی که از اهمیت بالاتری برخورداره زمان بیشتری تو برنامه ریزیت اختصاص بدی و برای مباحث بی اهمیت وقتتو تلف نکنی.


گام سوم: نگاه به آینده ی دور و نزدیک در برنامه ریزی برای کنکور 1400

خب ممکنه الان گیج شده باشی که ینی چی نکاه به آینده ی دور و نزدیک داشته باشیم!! بریم یه مثال بزنیم.

مثلا فرض کن میخوای در یک ماه 80 صفحه از کتاب زیست رو مطالعه کنی.

حالا باید بیای پیش خودت بگی من چقدر زمان برای مطالعه این 80 صفحه می خوام؟

چقدر زمان برای مرور این 80 صفحه در یک ماه نیاز داری ؟

حالا باید از مقیاس بزرگ، نگاه خودتون روی مقیاس های کوچکتر متمرکز کنید. یعنی من باید یک کتاب رو در یک سال یعنی سال کنکور خودم 1 بار از ابتدا تا انتها مطالعه کنم و حداقل 4 بار مرور کنم. پس حالا من باید در یک ماه فلان حجم از کتاب رو مطالعه کنم . حالا من باید در هر هفته فلان حجم رو مطالعه کنم حالا من باید روزی فلان قدر مطالعه کنم که بتونم اون حجم مدنظم در یک هفته مطالعه کنم.

یعنی یک بار دیگه بخوام بگم من میدونم در یک سال چقدر باید مطالعه کنم بعد اونو تقسیم میکنم بین ماه ها و حالا می رونم هر ماه چقدر باید مطالعه کنم حالا اونو تقسیم میکنم بین 4 هفته و حالا می دونم که هرهفته باید چه میزان مطالعه کنم و اونو تقسیمش می کنم بین روز های هفته و حالا می دونم هر روز باید چقدر مطالعه و ان میزان مطالعه هر روزم تقسیم میکنم بین ساعت های مطالعه ام و حالا می دونم دقیقا هر ساعتی باید چقدر مطالعه کنم!

حالا متوجه شدید نگاه کردن از مقیاس بزرگ به مقیاس کوچک چقدر زیبا و کار آمده و حالا اگه شما این کار رو انجام مطمین باشید به یک برنامه ریزی ایده آل دست پیدا می کنید!

بچه ها آزمون های آزمایشی رو هم فراموش نکنید!! اون ها رو هم در برنامه ی خودتون جای بدید.

توصیه های برنامه ریزی کنکور 1400

حالا بچه ها میخوایم بریم سراغ تمام ریزه کاری های برنامه ریزی کنکور 1400 و آماده سازی جدول برنامه ریزی درسی یا جدول برنامه ریزی برای کنکور یا برنامه ریزی برای کنکور تجربی یا ریاضی و یه سری نمونه هم براتون قرار میدیم که با همه ی نکات برنامه ریزی آشنا بشید.

1- جو گیر نشید و بیش از حد توانتون برنامه ریزی نکنید.

2- با یک برنامه جلو برید. خودتون رو با چند برنامه ی متعدد آشفته نکنید. طوری نشه که 5 تا برنامه داشته باشید و به هیچ کدوم عمل نکنید!

3- دروس و مباحث سخت رو در پیک تمرکزتون مطالعه کنید.

4- در یک روز یک درس رو مطالعه نکنید. حتما چند درس در یک روز را مطالعه کنید.

5- برای تست های هم برنامه ریزی کنید. مثلا چند تست از چه کتاب هایی و چندتا را باید در چه روزی حل کنید.

6- بی وقفه مطالعه نکنید! بعد از هر 45 دقیقه مطالعه حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت کنید.

7 -هم اختصاصی بخونید هم عمومی. در طول هفته برای عمومی ها هم برنامه ریزی کنید.

8- برای خواب و استراحت و تفریحتون هم برنامه ریزی کنید! یادآوری میکنم! ما انسان هستیم نه ربات.

9- به ضرایب کنکور توجه کنید! با توجه به ضرایب به دروس ساعت اختصاص بدید.

10- زمانی که برای مطالعه و تست زنی در یک روز درنظر گرفتید، اگر از زمان مطالعتون بیشتر بود، از حجم تست کم کنید.

11- تو روز های مدرسه حدود 4 الی 6 ساعت مطالعه کنید و سعی کنید بیشتر درس های همان روز را مطالعه کنید.

12-تعادل را فراموش نکنید. تعدل بین دروس عمومی و اختصاصی داشته باشید. حدود 30 درصد تایم خود رو بر روی دروس عمومی و 70 درصد آن را بر روی دروس اختصاصی بزارید.

13- عملکرد خود را در پایان هر هفته تحلیل کنید

 


گروه مشاوره و برنامه ریزی کنکور یعقوب لهرابی - مرکز مشاوره تحصیلی مسیرموفقیت شهرکرد

جهت ارتباط با مشاور ارشد موسسه مسیرموفقیت شهرکرد و یا گرفتن نوبت مشاوره با شماره ی 09029012570 یا 09132812570 یا 03832229075 تماس بگیرید.

 

#دهمی_ها_یازدهمی_ها_دوازدهمی_ها_فارغ_التحصیلان_تجربی_ریاضی_انسانی_معارف#مشاور_تحصیلی

#مشاور_تحصیلی_تخصصی_مسیر_موفقیت_از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#مشاوره_تخصصی_تحصیلی

#مرکز_مشاوره#مسیر_موفقیت#مرکز_مشاوره_تخصصی_تحصیلی_مسیر_موفقیت_شهرکرد #سالن_مطالعه_دخترانه_پسرانه#پانسیون_مطالعه#سالن_مطالعه_مسیر_موفقیت#آموزشگاه_علمی_آزاد #انگیزشی#کنکور#دپارتمان_مشاوره_و_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_لهرابی#از_پیش_دبستانی_تا_دکتری#دکتر_لهرابی #دکتر_یعقوب_لهرابی#آزمون_گاج_سنجش_کانون_قلمچی_گزینه_دو#کارگاه_آموزشی_مشاوره#مشاور_رتبه_برتر_کشور_ایران

#بورد_تخصصی_مشاوره_برنامه_ریزی_کنکور_دکتر_یعقوب_لهرابی#شهرکرد#اصفهان#تهران#شیراز#کاشان#مشهد#اهواز#قم

dr-lohrabi.ir